Om je beter van dienst te zijn maakt IVA Driebergen gebruik van cookies. Je gaat akkoord met deze cookies als je onze site blijft gebruiken.

Hoe blijf je fit tijdens het studeren?

De fitness is dicht, even niet hardlopen op het strand, geen voetbal-hockey-tennis en ook je wekelijkse boksles kan niet doorgaan… Hoe blijf ik fit en zorg ik dat ik straks mijn tentamens en examens op (speldjes-)niveau afrond?
Sporten en studeren is een goede combinatie! Hieronder geven we je genoeg redenen waarom je tijdens het studeren vaker zou moeten gaan sporten + oefeningen zodat je meteen aan de slag kan.

Het geeft je meer energie
Sporten blijkt niet alleen goed te zijn voor je concentratievermogen, het helpt ook bij het onthouden van wat je net geleerd hebt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je alerter en gemotiveerder bent doordat je meer energie hebt na het sporten. Lukte het je niet om dat ene hoofdstuk van bedrijfsmanagement uit te lezen en samen te vatten? Probeer het maar eens na het sporten.

Je krijgt een beter humeur
Lichaamsbeweging is ontzettend belangrijk. Doordat je tijdens de lessen van Sirius naar Mercurius en de Buntlaan loopt, wordt het stofje endorfine door je lichaam aangemaakt. Dit stofje zorgt ervoor dat je positiever wordt en een beter humeur krijgt. Daarnaast is lichaamsbeweging ook een goede manier om stress kwijt te raken en kun je beter omgaan met spanningen. Loop dus voor je tentamen Duits, Economie of Marketing even een blokje om zodat je vervolgens fris aan het tentamen kan beginnen. Op naar de 10!

Het verwerken van nieuwe informatie
Tijdens het sporten binden zenuwcellen zich beter aan elkaar wat een basis is voor het leren van nieuwe informatie. Daarnaast zijn diezelfde zenuwcellen verantwoordelijk voor het opslaan en herhalen van deze (nieuwe) informatie. Lukte het je niet om alle Duitse naamvallen te onthouden? Ga een stuk hardlopen en je schud het rijtje daarna zo uit je mouw. Aus, bei, mit, nach…

Betere concentratie
Door een rondje hardlopen, fietsen of wandelen (let op de 1,5 meter afstand!) stimuleer je ook je bloedsomloop, waardoor je meer zuurstofrijk bloed in je lichaam krijgt. Het gevolg hiervan is dat je je beter kan concentreren. Een goede workout stimuleert je geheugen; je onthoudt zaken beter en je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20%. Lukt het je uiteindelijk toch nog om die som van bedrijfseconomie op te lossen!

Blijf in beweging

Sporten tijdens het studeren kan je dus weldegelijk helpen om dat ene tentamen, je toets marketing, bedrijfscommunicatie of het ondernemingsplan te halen. Hop, hop: trek snel je favoriete sportoutfit uit de kast, je wandel- of hardloopschoenen aan of haal je fiets achter uit de schuur en GO!! Wil je nog gewoon buiten blijven sporten? Zorg er dan voor dat je alleen gaat sporten en houd je aan de 1,5 meter afstand.
Regent het of wil je niet naar buiten, deze kick-ass oefeningen doe je gewoon op je bureaustoel!

1. Schouders losmaken
Ga zitten met je rug helemaal recht tegen je rugleuning, maak met je benen een hoek van 90 graden en zet je voeten plat op de grond. Raak je schouders aan met je vingers en rol je armen naar achter in een cirkelvormige beweging. Ideaal voor je gespannen schouders.

2. Tricep Dips
Zet je handen op schouderbreedte uit elkaar op de rand van het zitgedeelte van je stoel. Laat je van je stoel zakken, maar zorg dat je armen gestrekt zijn. Ga dan gecontroleerd door de armen en laat je zo ver als je kan naar beneden zakken. Probeer om je rug zo dicht mogelijk tegen de stoel te houden.

3. Russian Twists
Ga op het uiteinde van je stoel zitten en leun lichtjes naar achter. Til vervolgens je benen op en buig je knieën. Strek nu je armen voor je uit en span je buikspieren op. Vervolgens ga je je bovenlichaam om de beurt naar links en naar rechts draaien. Je kan deze oefening iets uitdagender maken door wat gewicht vast te nemen. Komen die dikke boeken van Techniek, International Business en Kwaliteitsmanagement toch nog van pas!

4. Squats
Ga voor je stoel staan en zet je benen uit elkaar op schouderbreedte. Squat nu naar beneden, maar zonder je stoel effectief aan te raken. Let hierbij goed op je houding. Je wil dat je rug recht blijft, je knieën boven je voeten hangen en dat je gewicht voornamelijk op je enkels rust. Buig je armen en sla je handen in elkaar terwijl je naar beneden gaat. Extra gewicht toevoegen? Gebruik dan ook bij deze oefening je dikke studieboeken.

5. Bulgarian Split Squat
Bij deze oefening ga je opnieuw voor je stoel staan. Leg je linkervoet achter je op de stoel en ga door je rechterbeen tot je linkerknie bijna de grond raakt. Ook hier wil je dat je rug recht blijft. Armen zet je voor het gemak op je heupen. Vergeet natuurlijk ook je andere been niet.


6. Push-ups
Plaats je handenpalmen op je bureaustoel en neem een plankhouding aan: zorg ervoor dat je lichaam één lijn vormt. Buig je ellebogen. Beweeg je lichaam nu richting je stoel en duw je vervolgens weer op naar je startpositie. Is deze push-up te makkelijk door al het trainen bij Hoenderdaal of Fitline? Ga dan voor de klassieke push-up!

Zo, nu heb je een sportieve, korte break gehad. Top gedaan! Kan je vol positieve energie weer door met het volgende hoofdstuk van bedrijfsmanagement. Succes en zet ‘m op!